drukarnia offsetowa

Druk offsetowy – czy to ma sens?

Offset jest odmianą druku płaskiego, który wykorzystywany jest głównie przez wielonakładowe wydawnictwa ze względu na korzyści ekonomiczne. Pokrycie farbą arkusza papieru nie wiąże się z wysokimi kosztami, ale rozwiązanie to okazuje się nie być opłacane przy małej produkcji. Drukiem tym można pokryć nawet nietypowe i niestandardowe materiały. Do wyboru jest wiele barw, a wykonywane aplikacje mogą być zarówno w wersji jednokolorowej, jak i dwukolorowej.

Co warto wiedzieć o druku offsetowym?


Postęp technologiczny sprawił, że możliwe jest zadrukowanie offsetowo niemalże każdej płaskiej powierzchni. Nie ogranicza się to wyłącznie do arkusza papieru. Offset wykorzystywany jest także do zadrukowywania tektury, folii (samoprzylepnych, adhezyjnych i elektrostatycznych), kartonów czy nawet płyt z tworzywa sztucznego – PCV/PET/PP. Druk ten sprawdzi się nawet w przypadku podłoża metalizowanego. Warto wiedzieć, że są dwa rodzaje druku offsowego. Jednym z nich jest druk arkuszowy, po który sięga się w przypadku zadrukowywania pociętych arkuszy papieru o konkretnych wymiarach. Druga opcją jest druk rolowy, czyli druk na wstędze papieru, którą rozwija się z roli. Możliwość drukowania na dowolnym podłożu daje duże możliwości. Drukarnia offsetowa może utrwalić nadruk na gorąco lub na zimno, w zależności od wybranej metody. W przypadku druku offsetowego UV wykorzystuje się do tego promieniowanie ultrafioletowe. Możliwe jest nawet zastosowanie uszlachetnienia w postaci laminowania (folie, lakier UV, tłoczenie). Zastosowanie lakieru dyspersyjnego podczas drukowania sprawia, że druk jest nie tylko lepiej chroniony przed ścieraniem, ale też przed odbijaniem.


Zalety i wady tego rozwiązania


Druk offsetowy w przypadku średnich i dużych nakładów jest ekonomicznych rozwiązaniem. Nie jest jednak opłacany przy niskich nakładach. Zaletą offsetu jest szeroki wybór papierów do druku. Dotyczy to zarówno ich rodzajów, jak i gramatury. Na korzyść druku offsetowego przemawia bardzo wysoka jakość pasowania stron i kolorystyki. Niestety nie można spersonalizować druków, a czas realizacji zlecenia jest dłuższy niż w przypadku tradycyjnej metody druku.