Warto rozpocząć od tego, że koło zębate to integralna część każdej przekładni zębatej. Taka część może współpracować z innym kołem zębatym oraz z tarczą, jak i listwą zębatą. Koła zębate mogą być stosowane w przekładniach każdego typu w urządzeniach, pojazdach oraz maszynach, gdzie przeniesienie napędu wprowadza w ruch duży układu, generujący olbrzymie obciążenia, ale też do małego układu o niewielkich obciążeniach. Koła zębate dostępne są w różnych modułach oraz posiadają różną ilość zębów.
Z czego składa się koło zębate?
Budowa koła zębatego jest bardzo prosta, ponieważ składa się ono z:
- wieńca zębatego,
- piasty,
- łącznika.
Ostatni element, czyli łącznik łączy ze sobą wieniec zębaty i piastę. Są również takie modele kół zębatych, które nie posiadają łącznika. W szczególności te, które mają małą liczbę zębów.
Parametry cechujące koła zębate
W specyfikacji kół zębatych pojawia się coś takiego, jak parametry, które je cechują i należą do nich:
- liczba zębów,
- moduł zęba,
- podziałka obwodowa,
- luz wierzchołkowy,
- podziałka zasadnicza,
- średnica koła zasadniczego,
- średnica stóp,
- średnica wierzchołkowa,
- współczynnik korekcji,
- współczynnik wysokości zęba,
- wysokość głowy zęba,
- wysokość stopy zęba,
- wysokość zęba.
W jaki sposób działa koło zębate?
Jeżeli w urządzeniu użyte zostało więcej niż tylko jedno koło zębate, które wspólnie zazębia się, to wtedy w trakcie obrotu kół dwa pracujące ze sobą zęby otaczają się i jednocześnie ślizgają po sobie. To zjawisko nie jest odpowiednie, ale wystarczy dobierać koło zębate w odpowiedni sposób do warunków pracy. W tym celu trzeba wziąć pod uwagę parametry, które zostały wyżej opisane.
Wytrzymałość koła zębatego
Jednoznacznie nie można stwierdzić, czy koło zębate jest wytrzymałe z tego względu, że jego wytrzymałość zależna jest od mocy, jaką jest w stanie przenieść, jaką prędkość osiągnąć, jaką ma wielkość, liczbę zębów, przełożenie oraz przy jakiej intensywności jest w stanie pracować. Warto to wszystko sprawdzić, aby dokładnie określić wytrzymałość.